حجت الاسلام حسن نقیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر گروه علمی کلام اسلامی مدرسه علمیه نواب، در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این که قطعا قیام عاشورا و نهضت حسینی پیامهای جاودانه بسیاری در خود دارد، اظهار داشت: مردم هر عصر و زمانی میتوانند متناسب با مقتضیات زمان خود، از عاشورا درس بگیرند.
وی با تأکید بر این که عاشورا یک برگ از تاریخ نیست و یک جریان تاریخی است که همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: به نظر میرسد در فضا و شرایط عمومی جامعه ما و در عرصههای فرهنگ، سیاست، اجتماع و اخلاقی از نهضت درسهای فراوان بگیریم و بیاموزیم.
امام حسین در زمان خودش با یک جهالت فرهنگی مواجه بود
استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: امام حسین (ع) به جنگ با جهالت یا به تعبیری جاهلیت بازگشته برخاست، جاهلیتی که ناشی از دوران حاکمیت مکتب خلفا بود.
وی به بخشی از زیارت اربعین اشاره کرد و ادامه داد: در زیارت اربعین هم به این نکته اشاره شده که حضرت سید الشهداء(ع) جانش را داد تا بندگان خدا را از راه جهالت نجات دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که امام حسین (ع) در زمان خود با یک استحاله فرهنگی و یک ابتذال فرهنگی مواجه بوده است، خاطرنشان ساخت: ارزشهای عصر پیامبر بسیار تغییر کرده و مشکلات اساسی در جامعه ظهور کرده بود.
مردم زمان سیدالشهدا مرجعیت را گم کرده بودند
وی افزود با بیان این که با تغییر ارزشها، دو مشکل اساسی به وجود آمده بود، تصریح کرد: اولین مشکل، گم شدن پرچمهای مرجعیت بود، به صورتی که مردم نمیدانستند باید به چه کسی مراجعه کنند.
حجت الاسلام نقیزاده اذعان داشت: ارزشهای اخلاقی در آن زمان به شدت تنزل کرده بود و به این نشانه که مردم حاضر میشوند با گرفتن مبلغی اندک، آن عمل شنیع را انجام دهند و امام حسین (ع) را تنها بگذارند.
وی افزود: بیشتر این افراد با خاندان رسالت آشنا بودند و در صف نمازگزاران امام علی(ع) حاضر میشدند ولی با این حال حاضر شدند امام زمان خود را به ثمن بخس بفروشند و به حسینکشی روی آوردند.
مدیر گروه علمی کلام اسلامی مدرسه علمیه نواب با بیان این که در آن دوران مرجعیت دینی از جایگاه خود خارج شده بود، خاطر نشان ساخت: امام حسین(ع) در عرصه فرهنگی باید معالم و نشانهها را به سرجای خود برمیگرداند تا مردم بدانند الگوهای اسلام ناب کجا هستند.
وی ادامه داد: سیدالشهدا(ع) باید درد بزرگ اجتماعی دیگری یعنی ابتذال فرهنگی را که اجتماع آن روزگار به آن دچار شده بود، درمان میکرد.
جریانات تکفیری برگرفته از جهالت فرهنگی هستند
حجت الاسلام نقی زاده گفت: جهالت فرهنگی که امروز در جهان اسلام گرفتارش هستیم، شباهت بسیار به جهل فرهنگی صدر اسلام دارد.
رئیس دانشکده الهیات مشهد تصریح کرد: در آن زمان به دلیل روشن نبودن مبانی و گم شدن خطوط اصلی دین، خوارج پدید آمدند و امروز جریانهای تکفیری و داعش، برگرفته از همین جهالت فرهنگی است.
وی با اذعان بر این که جهان اسلام اکنون باید در اندیشه از بین بردن این جهالت فرهنگی باشد، تأکید کرد: حتی بخشی از نخبگان جهان اسلام، نسبت به داعش و جریان های تکفیری موضع واضحی نمیگیرند و یا موضع گیریشان با اغراض سیاسی همراه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: گرچه این گروههای تکفیری ادعا میکنند سیاسی هستند، اما با مسئله فرهنگ پیوند عمیقی دارند.
وی بر نیاز امروز جامعه ما به تعالی اخلاق تأکید کرد و افزود: امام سجاد(ع) بعد از عاشورا به سراغ ادعیه رفت تا جامعه بار دیگر بر خود نظر کند و از این ابتذال فرهنگی خود را برهاند.
امام حسین در روز عاشورا یادآور مکارم اخلاق بود
مدیر گروه علمی کلام اسلامی مدرسه علمیه نواب ادامه داد: اگر در سیره امام حسین (ع) مطالعه کنیم میبینیم که آن حضرت مدام به مردم درس اخلاق میداد و ارزشهای الهی متعالی را به نمایش می گذارد و حتی در روز عاشورا از عرضه آموزههای اخلاقی دست برنداشت.
وی به دو خطبه امام حسین (ع) در عاشورا اشاره کرد و اظهار داشت: امام (ع) در این دو خطبه ارزشهایی چون توکل، یقین، رضا و تسلیم که از مکارم اخلاق هستند را مطرح کرد در حالی که هم خود تجسم این ارزشها به شمار می رود و هم یاران خود را به عنوان اسوههای این ارزشهای دینی مطرح میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد تبیین کرد: امروز در عرصه فرهنگی جامعه ما به این دو عنصر جلوگیری از ابتذال فرهنگی و جنگ با جهالت نیاز دارد و به همین دلیل باید به آگاهی، معرفت و بصیرتی که جهالتها را بزداید روی بیاوریم و هم به سمت و سوی ارزش های اخلاقی خدامدارانه پیش برویم.